СВЕТО ПАСХАЛНО ТРИДНЕВИЕ

     

ВЕЛИКИ ЧЕТВЪРТЪК

ЛИТУРГИЯ НА ТАЙНАTA ВЕЧЕРЯ

 (Дарохранителницата би трябвало да бъде съвсем празна. Лампата или пламъкът до нея – изгасени. За причестяване на духовенството и народа, днес и утре, да се осветят достатъчно комки по време на литургията. Освен големите комки /хостиИ/ за свещениците, трябва да се освети хостя, която ще бъде обожавана утре. Предлага се влизането да бъде по-дългo)

 

  1.  Коментар

С днешната Евхаристия започваме Светото Пасхално Тридневие: мъката, смъртта и възкресението на Бога-Човека, Исуса Христа.

ПАСХА – означава преминаване. Преминаването на Ангел Господен, описано в Стария Завет, който запазил синовете Израилеви и поразил всички първородни в Египетската земя. Това наказание принудило фараона, Египетския цар, да пусне Избрания Народ в пустинята, за да чества своя религиозен празник. Това излизане е било преход от робство към свобода, от смърт към живот, от неприятелство с Бога към възстановено чрез завета приятелство.

В къщите на Израилтяните е било изпечено на огън месо от агне, заколено като жертва. С неговата кръв са помазвали горния праг и двете греди на вратата, като знак на помирение. Избрания народ ял месо, хляб и горчиви треви с готовност за отпътуване, с тояга в ръка. Яли безквасен хляб и горчиви треви като знак на робството.

Днешната вечерна литургия е продължение на старозаветната пасхална вечеря, която Христос обогатил с ново съдържание в Горницата. Исус е бил наричан от Йоан Кръстител АГНЕЦЪТ БОЖИ, който отнема греховете на света. Той, Спасителят, е дошъл на земята, за да пожертва себе си за нас, за да ни помири със Своя Отец. Новия Израел – Божия народ, прочее, всички ние отхвърляме робството на греха не заради някаква нова земя, но заради Царството Небесно, на което властелин е самият Бог.

По време на днешната литургия ни водят следните елементи:

  • Установяване на Евхаристията (Светото Причастие)
  • Осветяване на избраните чрез тайнството свещенство
  • Господнята заповед за братска любов, която миенето на нозете изобразява

Събирайки се в днешната вечер около Христа Господа, както учениците Му по време на Последната Вечеря, ще участваме в същите събития. Същия Исус ни кани при общата маса, където Той ще вземе хляб и вино и ще ги промени в Своето Тяло и Своята Кръв, за да ни нахрани.

Да се стараем, това участие в жертвата на Новия и Вечния Агнец да ни обдари с мощ и благодат да преминаваме от царството на тъмнината към царството на Божия Син.

  

  1. ВХОДНА ПЕСЕН  
  1. ВЪВЕДЕНИЕ НА СВЕЩЕНИКА

Скъпи братя и сестри, заедно с цялата Църква днес празнуваме това събитие, в което нашия Господ, Исус Христос, е седнал на масата със своите ученици. По време на тази Тайна Вечеря Той е установил тайнството Свещенство и тайнството Евхаристия. Скрит под вид на хляб и вино е дал за греховете на света, жертва от своя живот, която по кръвен начин е извършил през Великия Петък на кръстното дърво.

С благодарност и смиреност да застанем пред Бога, Който нас, грешниците, толкова възлюбил, че ни дал Своя Единороден Син, за да ни спаси и да стане нашия всекидневен хляб по пътя към Бащиния дом.

 

  1. ПОКАЯТЕЛНО ДЕЯНИЕ 
  1. СЛАВА ВЪВ ВИСИНИТЕ...

 (През това време бият всички камбани и свири хармониумът, който след привършването заглъхва до навечерието на Възкресение Христово)

 

  1. МОЛИТВА 
  1. ЛИТУРГИЯ НА СЛОВОТО

Увод за първо четиво: Изход 12, 1-8, 11-14.

Четивото от Книгата Изход ни говори за Божията заповед да се празнува Пасха, по начина, който Бог е определил. Жертвата на Пасхалния Агнец ни защитава от Божия гняв. Тя трябва да бъде повтаряна всяка година в памет на възстановяването на приятелството с Бога и излизането от Египет – страната на робството.

 

Увод за второ четиво: 1 Кор. 11, 23-26.

До масата на Тайната Вечеря сам Исус е станал истинския Агнец, пожертван за нас и даден ни за храна по пътя към небесната родина. Да запомним това, че на олтара Христос извършва същото, което е направил за нас в Горницата и на Голгота.

 

Увод за трето четиво: Йоан 13, 1-15.

Исус чрез знака миене на нозете ни дава пример за братска любов. Както Той, така и ние би трябвало да правим същото, да оказваме любов помежду си, да си служим взаимно. Любовта е фундаментът (основата) на християнската екзистенция. Който разбира това и го практикува, той ще участва в пиршеството на спасените.

  

  1. ПРОПОВЕД

(След проповедта се извършва, където пасторската грижа го изисква, миенето на нозете. Междувременно се пеят подходящи песни. Верую… в тази литургия не се казва)

  

  1. МОЛИТВА НА ВЕРНИТЕ

Събрани до евхаристичната маса в деня, в който Спасителят ни е дал пример за смиреност и всеотдайна любов, да се помолим за нашето и на всички хора спасение. 

  1. Да се помолим за всички братя и сестри вярващи в Христа, та извършвайки Неговото жертвоприношение да се съединяват във вярата и да дават пример за взаимна любов. 
  1. Да се помолим за Папа Йоан Павел II, всички епископи и свещеници, по образец на Христа, Наставника и Учителя, да отразяват Божията любов. 
  1. Да се помолим за многобройни и свети свещенически и монашески звания, за да не липсват никога служители на Светото Причастие. 
  1. Да се помолим за всички болни и страдащи, да намират у близките си разбирателство и действаща любов. 
  1. Да се помолим за нашите починали: свещеници, родители и роднини, та приемания през земния живот от тях Евхаристичен Хляб да ги е подготвил за пълно съединяване с Господ Исус. 
  1. Да се помолим за нас самите, да царува между нас разбирателство и единство, като отговор на Господната заповед за братска любов. 

Всемогъщи Боже, който непрестанно храниш Своята Църква в Светата Жертва, помогни ни, винаги да сме свидетели на Исусовата любов спрямо всеки човек. Чрез Христа нашия Господ. Амин.

 

  1. ДАРОПРИНОШЕНИЕ 
  1. МОЛИТВА НАД ДАРОВЕТЕ 
  1. ПРИЧАСТИЕ 

(След като причестяването се извърши, светата Чаша /Пиксис/ с частиците за причестяване на следващия ден, се поставя върху олтара)

 

  1. СЛЕДПРИЧАСТНА 
  1. Коментар

Свещеникът ще принесе със шествие чашата със Светото Причастие до мястото на съхранение и обожаване. Ще го придружаваме с обща молитва, като пеем; заедно да отдаваме почит на Исус, нашия Господ. Нека да бдим при Христа, който очаква и се подготвя за смърт, но преди всичко ние да очакваме Неговото славно възкресение. Това е основата на нашата вяра, пълнотата на нашата надежда и пътят на любовта ни води към него.  

 

  1. ПРИНАСЯНЕ НА СВЕТОТО ПРИЧАСТИЕ 

(След молитвата свещеникът, застанал прав пред олтара, слага тамян в кадилницата, и като коленичи, покадява три пъти Светото Причастие. След това, като взема покривалото /велум/, взима в ръце Светата чаша и я покрива с краищата на покривалото.

Образува се шествие, предвождано от служител с кръст, и Светото Причастие съпровождано от запалени свещи и тамян, се принася до мястото на съхранение, украсено по подходящ начин.

Междувременно се пее подходящ евхаристичен химн: Пей, езико...

Когато пристигне шествието до мястото за съхранение, свещеникът поставя Светата чаша върху олтара и като сложи тамян, коленичи и покадява. През това време се пее: Пред Велико Свято Тайнство..., след което дарохранителницата се затваря.

След като се обожава известно време в мълчание, свещеникът и служителите коленичат и се завръщат в сакрастията.

След това в тишина се разкриват олтарите и се изнасят кръстовете от църквата. Подобава кръстовете, които може би са останали в църквата да се покрият)


 

ВЕЛИКИ ПЕТЪК

ЛИТУРГИЯ НА СТРАДАНИЕТО ГОСПОДНЕ

 

(Олтарът е изцяло разкрит: без кръст, без свещници, без покривки. Трябва да се подготви: кръст за обожаване, свещи, килим,  на който да легне свещеникът, литургийник, покривка, покривало /велум/, корпорал и кърпа)

  

  1. Коментар

Същността на днешната литургия е спасителното Страдание и Смърт на Спасителя на Кръста, чрез които се е извършило нашето изкупление.

ПАСХА – преминаването от грях към святост, от смърт към живот; нашето помирение с Отца, изисквало пожертване на Справедливия. Исус Христос преди да отнеме греховете ни по-напред е носил тяхната тежест. Той направил от смъртта ефикасна, спасителна жертва, от Кръста, знак на позор и обезчестяване, направил инструмент на триумф, дърво на живота.  

Днешната литургия на Страданието и Смъртта на Спасителя ни води към истината, която показва необходимостта и ефикасността на страданието, за да е можело да се извърши нашето спасение.

Днес е единственият ден в годината, когато Църквата не отслужва Евхаристичната литургия. Чрез това се подчертава изключителният характер на този ден – ден на смъртта на Сина Божи.

Скръбта на Велики Петък е реалната, дълбоката тъга. Само че тази жалост ни е от Бога и ни води към съкрушение, което обаче предполага надежда.

Литургията на Велики Петък се състои от четири части:

  • Литургия на словото
  • Поклонение пред Светия Кръст
  • Свето Причастие
  • Шествие до Божия гроб

Литургията на словото ще започне без песен за вход. Свещеникът, облечен в червени одежди, и служителите в тишина ще отидат при олтара и като се поклонят, свещеникът ще легне на земята и известното време ще се моли в мълчание. Ние ще коленичим, за да се подготвим добре вътрешно за приемането на Божието слово.

След това ще станем и свещеникът ще се моли с думите на древната молитва, за да благоволи Господ Бог чрез своята мъка да ни вкорени в Христос и освети чрез благодатта.

  

  1. ЛИТУРГИЯ НА СЛОВОТО

 (Свещеникът се изправя и чете молитва)

 

Увод за първо четиво: Исая 52, 13-53, 12

Четивото от книгата на Исая ни показва потресаващата картина на страданието и смъртта на Слугата Господен. Шест века преди Христа пророкът точно е очертал страданието на обещания на хората Месия. Да помним, че Синът Божи е бил наранен и унижен също и за нашите грехове и невярности.

 

Увод за второ четиво: Евреи 4, 14-16; 5, 7-9

Второто четиво ни показва Христа, като възвишен Цар и Първосвещеник, който е подобен на хората във всичко освен в греха. Чрез страданието си ни е станал по-близък, затова ние можем да се обръщаме към Него с голямо упование. Да се учим, обаче, от Неговото послушание на волята на Отца.

 

Увод за трето четиво: Йоан 18, 1-19, 42

Историята на Страданието Господне е кулминационна точка в литургията на словото. Тя свързва и обяснява по основен начин мотива на спасителната смърт на Христа, която се е извършила заради нашите грехове. Господ Исус желае да спаси всички хора, не изключвайки никого, и този факт би трябвало да бъде подкрепа за нашата надежда. На думите от Евангелието “И като наведе глава” – всички ще коленичим.

  

  1. ПРОПОВЕД

 

  1. Коментар преди молитва на верните

Църквата ни включва чрез своите молитви в общата молитва на единствения Първосвещеник. Това застъпничество, което е станало всемогъщо благодарение на жертвата на Христа, обхваща всички хора и техните нужди. Затова ще се молим за целия свят.

Свещеникът ще каже намеренията на молитвата. След това всички известно време се молят тихо, след което свещеникът ще завърши с особена молитва.

Нашето “Амин”, което се повтаря всеки път би трябвало да бъде съзнателно включване в молитвата и лично потвърждение на нейното съдържание.

  

  1. МОЛИТВА НА ВЕРНИТЕ 
  1. Коментар преди поклонението пред светия кръст

След малко ще започне поклонение пред Светия Кръст, който се изнася на олтара. Ще гледаме към кръст откриван от свещеника, за да осъзнаем по-дълбоко, че на него увисна спасението на света. Божият Син, ставайки човек, е бил въздигнат на Кръста, за да привлече по този начин всички до себе си. Помнейки това, коленичим днес пред Кръста и Го целуваме с почит.

 

(По време на поклонението пред Светия Кръст се пеят подходящи песни)

  

  1. Коментар преди причестяване

След малко свещеникът ще принесе Евхаристичен Христос до олтара. По време на шествието пазим мълчание. Преди да приемем Светото Причастие заедно ще кажем Господнята молитва, към която ще ни призове свещеникът. Тази молитва има особена изразителност тъкмо днес. Събираме се тук всички, понеже сме изкупени чрез Божия Син. Приемайки Го ставаме подобни на Него и чрез всеотдайност към доброто ставаме послушни на Бога Отца чак до смъртта.

 

(Когато поклонението пред Светия Кръст приключи, върху олтара се разстила покривка и се слага корпорал и литургийник. След това свещеникът, придружен от двама прислужници със запалени свещи, принася Светото причастие от мястото на съхранението. По време на шествието всички пазят мълчание)

 

  1. ОТЧЕ НАШ... 
  1. МОЛИТВА ПРЕДИ ПРИЧАСТИЕТО 
  1. ПРИЧЕСТЯВАНЕ 

(През това време се пеят подходящи евхаристични песни. Когато завърши причестяването трябва да се подготви монстранция, прозрачно бяло покривало /велум/ и дървено звънче. След причестяването, по време на съобщенията, друг свещеник отнася Светата чаша с причастието на приготвено място извън църквата. По време на шествието да се пеят подходящи песни. Когато свещеникът и слугувачите са пристигнали до гроба Господен слага монстранцията на определено място, слага тамян в кадилницата и като коленичи, покадява три пъти Светото Причастие. След това казва следната молитва: Господи, Исусе Христе..., свещеникът и служителите коленичат. След като се обожава известно време в мълчание, свещеникът и служителите се завръщат в сакрастията. После в тишина се разкрива олтара. Свещите и кръстът остават до него)

  

  1. Коментар преди шествието към гроба Господен

След малко свещеникът със слугувачите ще тръгне с шествие към гроба Господен. Статуята на Христа, поставена в гроба, посочва смъртта на Спасителя. Обаче върху нея ще бъде сложена монстранция, и в нея жив Евхаристичен Христос.

В нашата молитва при гроба Господен да се стараем да разчитаме истинския смисъл на смъртта Христова, за да можем в Неговото възкресение да намерим надежда за нашето вечно щастие.

  

  1. МОЛИТВА ПРИ ГРОБА ГОСПОДЕН

Господи, Исусе Христе, наше възкресение и живот, повдигни ни от гроба на нашите грехове, посети ни и изпълни с духовна мощ. Направи, молим Те, укрепени във вярата, надеждата и любовта, да можем да разберем заедно със всички светци колко е голяма Твоята любов. Толкова много Си ни възлюбил, че за нас Си страдал и умрял на кръста, за да не погине нито един, който вярва в Тебе, а да има вечен живот. Ти живееш и царуваш през всички векове на вековете. Амин.

 

(Днес и утре до Вечерната Пасхална литургия се коленичи пред Кръста)

 

 

СВЕТА ПАСХАЛНА НОЩ

ЛИТУРГИЯ В ПАСХАЛНОТО НАВЕЧЕРИЕ

(На Велика Събота Църквата бди при гроба Господен и размишлява върху страданието и смъртта Му. Олтарът не е покрит и украсен чак до Тържественото Навечерие, което дава простор на великденска радост в продължение на петдесет дни.

Преди да започне Пасхалното Навечерие трябва да се приключи бдението при гроба Господен. Свещеникът изважда Светото Причастие от монстранцията и го слага в дарохранителницата на гроба Господен. Върху статуята на Христос слага бяло платно. След това в църквата се загасват всички светлини. На подходящо място, извън църквата, се запалва огън. След като там се събере народът, отива и свещеникът със служителите. Служителите носят пасхалната свещ, свещи за останалите свещеници и служителите, вода за поръсване, зърна, литургийник, празна кадилница).

  

  1. Коментар въвеждащ в Тържественото Навечерие

След малко ще започнем Тържеството на Пасхалната Нощ. Нощта на Възкресението Господне. Докосваме се по някакъв начин до Пасхалната Тайна. Ще размишляваме върху тайния Преход:

  • през водите на Червено Море и водите на кръщението
  • от смърт към живот
  • от тъмнина към светлина
  • от падане в грях към живот в слава

Трябва да помним, че нашето преминаване е подготвил самият Исус Христос чрез Пасхалната Тайна на мъката, смъртта и възкресението си.

Сега всички ще излезем от църквата и ще се съберем до пламващия огън. 

 

  1. СВЕЩЕНИКЪТ ПОЗДРАВЯВА СЪБРАНИЯ НАРОД 
  1. Коментар преди благославянето на огъня 

Свещеникът сега ще благослови новата светлина, символ на живота и на царуването на Бога над целия свят. 

(След благославянето на новия огън един от слугувачите донася пасхалната свещ пред свещеника, но още не е запалена).

  

  1. СВЕЩЕНИКЪТ БЛАГОСЛАВЯ ОГЪНЯ 
  1. Коментар преди благославянето на пасхалната свещ 

Сега следва благославянето на пасхалната свещ, която е символ на Исуса Христа, Господарят на вечната светлина. През пасхалното време, поставена до олтара, тя ще ни напомня за присъствието на Исус Христос между нас. Свещеникът ще издълбае върху нея кръст – знак на нашето спасение, и ще очертае първата и последната буква от гръцката азбука. След това ще издълбае числата на текущата година.

Исус Христос, след своето възкресение, носил белези от раните, затова свещеникът ще постави на свещта пет зърна от тамян кръстообразно. След това ще запали от новия огън пасхалната свещ. После в тържествено шествие ще я занесе в църквата и ще я сложи до олтара.

Нашият Спасител, след възкресението си се е изкачил на небето, в хвалебствения живот; нека ние да Му подражаваме тук на земята, за да имаме участие в Неговата слава в небето.

 

  1. СВЕЩЕНИКЪТ ВНАСЯ ТЪРЖЕСТВЕНО ПАСХАЛНАТА СВЕЩ В ЦЪРКВАТА 

(Свещеникът запалва от новия огън пасхалната свещ. След това я вдига и пее сам: Светлина Христова, всички отговарят: Да благодарим на Бога, тогава народът запалва свещите си от пасхалната свещ и тръгват. След това всички влизат в църквата, предшествани от свещеника с пасхалната свещ. Слугувачът с димяща кадилница върви пред пасхалната свещ. След вратата на църквата свещеникът спира и издигайки свещта, пак запява същото. Свещеникът, като стигне пред олтара, се обръща към народа, и за трети път запява същото. Тогава в църквата се запалват всички светила. Свещеникът поставя пасхалната свещ върху свещник, след това, като сложи тамян покадява Свещта и литургийника и започва да пее пасхалната хвалебна песен, всички стоят прави и държат запалени свещи).

  

  1. Коментар преди Екзултет 

Стоейки и държейки пламналите свещи, да се вслушаме в пълната с радост Пасхална хвалебна песен оповестена в чест на Възкръсналия Исус Христос. Бог изведе Израелския народ, през пустинята, до Обещаната Земя под предводителството на огнен стълб. Всички ние, от деня на своето Кръщение, странстваме към Небесното Царство по пътя, който ни осветлява самият Христос. Всеки, който върви след Него, няма да погине в тъмнините. 

 

  1. МОЛИТВА ПРЕДИ ЛИТУРГИЯ НА СЛОВОТО 

(Свещеникът се обръща към народа с тези или подобни думи).

Възлюбени братя и сестри, след тържественото начало на Бдението да приготвим сърцето си за словото Божие; да размишляваме, как Бог в миналото е избавил своя народ и как, след като се изпълниха времената, ни е изпратил своя Син като Изкупител.

Да се помолим нашият Бог да завърши изкупителното дело на Пасхата. 

 

  1. Коментар преди литургия на словото 

Всички да угасим свещите и да седнем. Сега ще чуем думите на Бога насочени към нас. Четивата са извадени от Стария и Новия завет. След всяко четиво следва псалм и сборна молитва на свещеника, по време на която всички ще стоим прави. 

 

  1. ЛИТУРГИЯ НА СЛОВОТО

 

Увод за първо четиво: Битие 1, 1-2, 2 

Бог, Създател на света, призовал да съществува човекът, когото сътворил по Божия образ и подобие. Божият образ, нарушен в нас от първородния грях, е бил възстановен в тайнството Кръщение. Исус Христос е новият Адам, Той е първородният от новото сътворение. Благодарение на Христа, чрез кръщението в името на Света Троица, получаваме Неговия нов живот. 

 

ОТПЕВЕН ПСАЛМ 

МОЛИТВА НА СВЕЩЕНИКА 

 

Увод за второ четиво: Битие 22, 1-18 

Жертвата на Авраам на единствения му син Исаак е предизвестяване на жертвата на Христос, единородния син на Всемогъщия Отец. Спасяването на Исаак от смърт е била наградата за вярата на Авраам. Също и нашето възкресение в Христа е обусловено от силната вяра в това, което казва Бог. 

 

ОТПЕВЕН ПСАЛМ 

МОЛИТВА НА СВЕЩЕНИКА 

 

Увод за трето четиво: Изход 14, 15-15, 1 

Преминаването през Червено море не само е освободило Избрания народ от робство, но освобождава и нас през Кръщелните води, които са продължение на това, което е започнало тогава. Нашето кръщение ни въвежда в истинската Обещана земя. Затова чрез пеене, заедно със Мойсей и Израилтяните, да благодарим Богу за освобождението от робството на греха и смъртта. 

 

ПЕСЕН НА МОЙСЕЙ 

МОЛИТВА НА СВЕЩЕНИКА 

 

Увод за четвърто четиво: Исая 54, 4а-5, 14 

От тайната на смъртта и възкресението на Христос се е родила Църквата – Новият Божи народ, възлюбената Годеница. Пророчество на Исая предизвестява това, като описва великолепието на Новия Йерусалим. Този град-Годеница е Църквата, до която принадлежим чрез Тайнството Кръщение.

  

ОТПЕВЕН ПСАЛМ 

МОЛИТВА НА СВЕЩЕНИКА 

 

Увод за пето четиво: Исая 55, 1-11 

Пророчеството на Исая предизвестява новия завет, който ще се роди от Кръщелните води и Божието слово. Новият Завет има тайнствена и ефикасна мощ, която преобразява в Божии приятели тези, които са му верни.

 

ОТПЕВЕН ПСАЛМ 

МОЛИТВА НА СВЕЩЕНИКА 

 

Увод за шесто четиво: Варух 3, 9-15. 32-4, 4 

Възродени чрез Кръщението от вода и от Свети Дух, да се доверим на Божията Премъдрост, скрита в Божиите заповеди. Да живееш според Божията Премъдрост, означава да следваш Исус Христос и да вървиш в блясъка на Неговата Пасхална светлина. 

 

ОТПЕВЕН ПСАЛМ 

МОЛИТВА НА СВЕЩЕНИКА 

 

Увод за седмо четиво: Езекиил 36, 16-28 

Шест века преди Христос пророк Езекиил предизвестява единственото и окончателно очистване, което ще има място в тайнството Кръщение. Чрез поръсване с чиста вода Бог ще ни даде Своя Свет Дух и ще възстанови сърцата ни. 

 

ОТПЕВЕН ПСАЛМ 

МОЛИТВА НА СВЕЩЕНИКА 

(След последното четиво от Стария Завет, отпевния псалм и молитвата, се запалват свещите на олтара и се запява химна: Слава във висините Богу..., междувременно бият камбаните според местните обичаи). 

 

  1. СЛАВА ВЪВ ВИСИНИТЕ БОГУ 
  1. МОЛИТВА НА СВЕЩЕНИКА (КОЛЕКТА) 

 

Увод за осмо четиво (Епистола): Римляни 6, 3-11 

Свети Павел, Апостол на народите, ни припомня, че Пасхалната Тайна на Христос се реализира чрез Кръщението във всеки от нас. Ние сме избрали живот, а не смърт, и в Христос вече се е започнало нашето възкресение. Да живеем, прочее, като свободни хора, а не като роби.

Като израз на благодарност и радост да запеем великденското: Алелуя.  Това е възклицание на радост и поздрав към Възкръсналия Исус, Който живее и присъства между нас. 

(След Епистолата всички стават и свещеникът тържествено запява Алелуя, което всички повтарят. След това хорът пее псалм, а народът отговаря Алелуя. При четенето на Евангелието не се държат свещи, а се донася само кадилница).

  

  1. ЕВАНГЕЛИЕ 
  1. ПРОПОВЕД
  1. Коментар въвеждащ в литургия на кръщението  

След малко ще подновяваме кръщелните обещания. Сега всички да станем и да запалим свещите. 

 

  1. Коментар на свещеника преди Литанията 

През всички решителни и важни моменти на литургията ние се молим за застъпничеството на братята и сестрите, които вече се радват на славата на Възкръсналия Христос. Чрез запяване на литанията да молим нашите покровители за помощ, за да изпълняваме вярно Завета, сключен по време на Тайнството Кръщение.

 

(Двама певци запяват Литанията, всички стоят прави и отговарят).

  

  1. Коментар преди благославянето на водата 

Сега свещеникът ще благослови водата и след това по негов призив ще се отречем от всичко, което ни отдалечава от Бога.

  

  1. БЛАГОСЛАВЯНЕ НА ВОДАТА 
  1. ПОДНОВЯВАНЕ НА КРЪЩЕЛНИТЕ ОБЕЩАНИЯ 
  1. ПОРЪСВАНЕ С БЛАГОСЛОВЕНАТА ВОДА 

(По време на поръсването се пее подходяща песен. След поръсването свещеникът се връща при олтара, където, изоставяйки Веруюто, ръководи молитвата на верните).

  

  1. МОЛИТВА НА ВЕРНИТЕ 

В тази свята нощ се е извършила победата на Христа над греха и смъртта. Смирено да молим Бога за цялото човечество да се обнови в тайнството на смъртта и Възкресението на Спасителя: 

  1. Да се помолим за Светата Църква, за да пребъдва в постоянна радост, произлизаща от Възкресението на Исус Христос. 
  1. Да се помолим за помирените с Бога и Църквата, чрез покаянието да умножават получените дарове на Божия живот. 
  1. Да се помолим за останалите в тъмнините на греха, за да се доближават с доверие към извора на пасхалната светлина, който е Исус Христос. 
  1. Да се помолим за всички починали наши близки, за да бъдат участници във възкресението за вечен живот. 
  1. Да се помолим за нас самите, празнуващи Тайната на Великата Нощ, да гледаме с надежда и радост в бъдещето. 

Боже, Дарителю на живота и Победителю на смъртта, изслушай молитвите на Твоята Църква, благоволи да направиш всички да се радват от Твоите дарове. Който живееш и царуваш през всички векове на вековете. Амин.

 

  1. Коментар преди Евхаристичната литургия 

Сега Възкръсналия Христос ни кани на Своята Пасхална трапеза. В тази Жертва по тайнствен начин ще се извърши преминаването на Господа Исуса от смъртта към живота, в което и ние сме участници. С радост да благодарим на Бог Отец за Възкресението на Исус Христос и нашето съединение с Него чрез Кръщението и Евхаристията. 

 

  1. МОЛИТВА НАД ДАРОВЕТЕ 
  1. ПРИЧАСТИЕ 
  1. СЛЕДПРИЧАСТНА МОЛИТВА 
  1. ТЪРЖЕСТВЕН БЛАГОСЛОВ 
  1. ТЪРЖЕСТВЕНО РАЗПУСКАНЕ

 

 

ТЪРЖЕСТВЕНО ВЕЛИКДЕНСКО ШЕСТВИЕ

  

  1. Коментар 

Вeликденското шествие е тържествено съобщаване за възкресението на Христос и призив към цялото сътворение да участва в триумфа на Възкръсналия.

По време на Пасхалното навечерие чухме призив:

Да ликува вече ангелски хор.

Да ликуват божествените тайни,

И за победата на такъв велик Цар да екне тръбата на спасението.

Да се радва и земята, озарена с такова сияние

И осветлена с блясъка на вечния Цар да почувства, че е изчезнал мракът по цялата вселена.

Послушни на този призив да тръгнем в тържествено шествие, за да изповядаме нашата вяра в победата на Христа над греха и смъртта. На възкръсналия Господ, присъстващ между нас в Светото Причастие, да благодарим, че е отворил за вярващите в Него Небесното Царство.

 

(Обожаване на Светото Причастие се извършва по-рано, преди да започне шествието. Монстранцията сложена върху гроба вече не се покрива с велум.)

В определено време свещеникът и слугувачите тръгват към Гроба Господен. Тогава хорът с народа пеят подходяща песен. При гроба известно време свещеникът обожава в мълчание Светото Причастие, слага тамян в кадилницата и като коленичи, покадява три пъти монстранцията. После казва молитва:

 

Да се помолим. 

Боже, Ти всяка година ни радваш с тържественото възпоминание на Възкресението на Твоя Единороден Син, направи благосклонно, та празнувайки преходните възпоминания, да станем достойни да участваме във вечната радост. Чрез Христа нашия Господ.

Амин.

 

След това взима от слугувача кръст, с провесена червена стола, вдига го и три пъти запява:

 

Господ възкръсна от гроба. Алелуя.

Всички отговарят: 

Който умря за нас на кръстното дърво. Алелуя.

 

След като свещеникът подаде кръста на слугувача, взима монстранцията и тръгва шествието. По време на шествието се пеят подходящи песни. Когато шествието се върне при олтара, до него се слага кръст с провесена червена стола и статуя на Възкръсналия Господ, които слугувачите са носили по време на шествието.

Свещеникът слага монстранцията на олтара и коленичи. Когато народът влезе в църквата, всички пеят: Пред велико свято Тайнство. През това време свещеникът кади монстранцията. След това запява:

 

Небето и земята се радват. Алелуя.

Всички отговарят:

От Твоето възкресение, Христе. Алилуя.

След това свещеникът казва молитва:

Да се помолим.

Боже, Ти чрез Пасхалната жертва на Христос даде на своя народ спасение. Дарявай му изобилно Твоите дарове, за да достигне пълната свобода и да придобие радостта на вечния живот, която му позволяваш да вкусва още на земята. Чрез Христа нашия Господ. Амин.

  

Свещеникът благославя народа със Светото Причастие и Го слага в дарохранителницата. След като свещеникът се върне при олтара казва:

Благодарни на Бога за новия живот, чийто извор е Възкресението Христово, заедно с цялата Църква да пеем химн за прослава. Слава във висините Богу...,

 

(Междувременно бият камбаните според местните обичаи).